آشنایی با خدمات کنسولی

هموطن در راه مانده

منظور از هموطن در راه مانده؛ هموطنانی هستند که برای بازگشت به کشور (ایران) به هر دلیل دچار مشکل مالی و یا اداری شده و جهت رفع مشکل خود به یکی از نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مراجعه می نمایند. 

نحوه مراجعه و ارائه درخواست :

ایرانیانی که به دلایل مختلف دچار مشکل مالی شده و امکان خرید بلیت بازگشت به کشور را ندارند؛ ضمن مراجعه به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران تقاضای خود را اعلام می نمایند. نمایندگی تقاضای فرد را به اداره حمایت های کنسولی و قضائی  وزارت امور خارجه منعکس نموده و کارشناسان این اداره با خانواده وی جهت تأمین هزینه های بازگشت تماس حاصل نموده تا راهنمایی لازم در خصوص نحوه پرداخت هزینه بازگشت متقاضی را ارائه نمایند.

نحوه پرداخت هزینه بازگشت متقاضی توسط بستگان و خرید بلیت :  

1- مراجعه به  اداره حمایت های کنسولی و قضائی و دریافت معرفی نامه به اداره کل امور مالی وزارت امورخارجه جهت واریز وجه.

2- واریز وجه بلیت بازگشت به حساب وزارت امورخارجه.

3- اعلام دریافت وجه توسط اداره کل امور مالی وزارت امورخارجه به نمایندگی مربوطه. 

4- خرید بلیت بازگشت از سوی نمایندگی و تحویل به متقاضی. 

نکته مهم :

چنانچه متقاضی بازگشت به کشور فاقد گذرنامه باشد می بایست با ارائه مدرک هویتی معتبر مانند شناسنامه و کارت شناسائی ملی درخواست صدور برگ عبور نماید.

مدارک صدور برگ عبور:

1- شناسنامه و کارت شناسائی ملی

2- یک قطعه عکس 4*3 تمام رخ، بدون عینک و کلاه، (برای بانوان با حجاب اسلامی)

3- درخواست کتبی با شرح کامل چگونگی خروج از ایران و علت فقدان گذرنامه 

4- تکمیل پرسشنامه صدور برگ عبور

* اعتبار برگ عبور از زمان صدور 20 روز می باشد.

نشانی اداره حمایت های کنسولی و قضائی وزارت امور خارجه:

تهران، میدان امام خمینی(ره)، خیابان امام خمینی(ره)، ساختمان شماره 3 وزارت امور خارجه (میزخدمت).